Think sustainable
Conceptul nostru în ceea ce privește arhitectura sustenabilă propune în termeni generali o arhitectură responsabilă față de mediu pe termen mediu si lung. Premizele care a stat la baza conceptului a fost, pe de o parte, asigurarea din surse regenerabile a buna parte din necesarul energetic al cladirii, iar pe de alta parte, reducerea consumului in exploatare prin asigurarea unei bune anvelopante care sa asigure etanseitatea termica. Deasemenea s-a avut in vedere utilizarea unor materiale reciclabile si, pe cat posibil, reciclate, astfel incat imlementarea proiectului sa fie cat mai prietenoasa cu mediu, cu recomandarea ca resursele umane si materiale implicate in executarea proiectului sa fie locale.
Astfel, s-a avut in vedere o orientare cardinala favorabila Est-Vest si totodata reconversia unor spatii existente si neutilizate, mai precis podul cladirii existente. A fost propusa, deasemnea, amplasarea a peste 100 de panouri fotovoltaice si pompe de caldura sol-apa amplasate in parcul amenajat adiacent. In aceasta ordine de idei, a sustenabilitatii, a fost propusa prin proiect utilizarea materiilor prime locale cum ar fi piatra natura de andezit de la cariera Malnas, piatra concasata de la Bigsad pentru realizarea unor amenajari peisagistice, piatra naturala pentru placaje de la Vlahita, lemn din exploatarile locale si tamplarie din aluminiu cu un grad ridicat de reciclare.
Think green
La nivel de concept s-a urmarit ca suprafata de teren “sacrificata” naturii pentru corpul de cladire nou construit sa fie reatribuita naturii prin teresa verde care acopera acest nou corp de cladire. Obiectivul final fiind acela de a avea un bilant intre suprafetele plantate si suprafete construite,in favoarea suprafetelor plantate, sau cel putin egal cu cel initial.
Astfel, elementele de arhitectura biofila propuse prin proiect sunt de tipul gradinilor verticale, gradini de fatada, gradini suspendate, perdele de vegetatie si amenajari peisagistice diverse. Spatiile verzi vor fi plantate preponderent cu vegetatie arboricola de talie medie si joasa, si cu vegetatie floricola, perena, autohtona. Gradinile suspendate au fost prevazute cu vegetatie care sa nu necesite irigatii si lucrari de interventie frecvente. Perdele de vegetatie sunt constituie din plante agatatoare care se dezvolta folosind ca suport cabluri din otel, ancorate la partea inferioare la gradinile de fatada, iar la partea superioara in cornisa constructiei propuse astfel incat sa asigure o buna umbrire in timpul verii, cand frunzisul este abundent si o buna iluminare in timpul sezonului rece, cand frunzisul este mai rar. Acest sistem are beneficiul de a realiza un contact cat mai putin mijlocit intre om si natur, fara a implica dezavantajul unei fatade clasice, acoperite de vegetatie cataratoare invaziva.
Prin integrarea naturii in conceptul de arhitectura, se urmareste transmiterea unui mesaj definitoriu pentru brand-ul Perla Harghitei, si anume iubeste natura.
Think tradition
Conceptul a urmatit integrarea arhitecturii traditionale, intr-o maniera mai putin explicita, evitand abordarea mimetica. Elemente de limbaj arhitectural specifice arhitecturii traditionale au fost reinterpretate si stilizate, regasindu-le in propunere la nivel de esenta prin integrarea organica in peisaj si prin caracteristica de spontaneitate a compozitiei, iar la nivel de expresie prin utilizarea materialelor naturale.
Prin concept propunem o cheie de interpretare a traditiei, aceasta, prin continutul sau esential capata forme de expresie intr-un proces continuu de “simbioza“ cu noile conditionari tehnologice si culturale.
Astfel, in concept am preluat elemente de limbaj specifice arhitecturii tradiționale pe care le-am interpretat într-o maniera contemporană oferindu-le o expresie a arhitecturii timpurilor noastre, transpusa atât la nivelul formelor prin utilizarea materialelor naturale precum piatra și lemnul cât și la nivelul conținuturilor prin caracteristica de spontaneitate pe care am urmărit să o conferim compoziției arhitecturale.
Think balance
Pentru o ilustrare mai elocventă a ideii conceptuale vă propun un exercițiu de imaginație. Sa presupunem ca perspectiva privitorului catre obiectul de arhitectura este sub forma unui flux de vectori vizuali precum un fascicul de lumină sau o revărsare a unui râu într-o albie nedefinită încă, iar prin compoziția volumetrică propusa, se urmareste dirijarea privirii catre centrele de interes, într-un camp vizual ierarhic structurat.
Prin concept se propun perspective din pozitii prestabilite, care angajeaza privitorul intr-un un dialog visual prin cadre fotografice cu skyline-ul catre satul Sancraieni, prezent in imaginea cu valoare de identitate vizuală a brandului.
Conceptul a urmarit integrarea cerintelor din tema de proiectare intr-o schema functionala logica plecand de la premiza unor scenarii de viata cotidiana. S-a avut in vedere totodata si completarea cu functiuni considerate necesare pentru o buna si coerenta functionare.
Astfel s-a propus pe de o parte conversia podului neamenajat, în spatii pentru birouri si functiuni adiacente si reconfigurarea, prin intervenții minimale, a celorlalte spații din cladirea existenta, iar pe de alta parte noua constructie propusa este conceputa sa constituie o interfata intre staff-ul firmei si parteneri de afaceri sau vizitatori. Cele doua corpuri mai sus mentionate sunt conectate cu ajutorul unui volum de jonctiune care pe langa rolul secundar de circulatie, include spatii comune si pentru intalniri.
Think people
Conceptul de arhitectură este centrat pe utilizatori si pe nevoile acestora. Astfel, s-a plecat de la premiza exigentelor utilizatorilor, care au fost procesate ca scenarii de viata cotidiana, conducand, in final, la o solutie personalizata care sa prevada configurarea individuala a spatiilor si functionarea acestora in ansamblu. Conceptul de arhitectura a organizat spatiul ca un sistem integrat in a carui componenta intra subsistemele cadrului natural si antropic, tinandu-se totodata cont de conditionarile socio-culturale specifice.
Astfel, s-a propus refunctionalizarea constructiei existente prin completarea cu functiuni complementare si totodata s-a avut in vedere reconversia podului in spatii pentru birouri.
De o importanță deosebită este și preocuparea față de zonele ce oferă un contact fizic direct cu cladirea, zone în care au fost propuse finisaje ce se adresează simțului tactil. Acest lucru realizându-se prin folosirea de materiale touch-friendly cum ar fi piatra naturală, lemnul, cimentul aparent, aluminiul. Pentru asigurarea exigentelor de incluziune a diverselor categorii de utilizatori au fost eliminate barierele arhitecturale. Noile functiuni propuse includ, o scara suplimentară, liftul pentru colete și ascensorul pentru persoane cu dizabilități. Concepul de arhitectura a avut in vedere memoria locului, dat fiind istoricul fabricii de imbuteliere, si totodata s-a tinut cont de comunitatea formata in decursul timpului din cadrul colectivelor de muncitori. Astfel, imaginea emblematica de pe logo-ul brand-ului Perla Harghitei a fost valorizata prin insertia acesteia, fie intr-un mod explicit prin pirogravura din zona preau-couvert-ului, cat si intr-o maniera implicita prin cadrele care incadreaza skyline-ul localitatii Sancraieni cu landmark-ul inconfundabil al turnului bisericii.
Think nature
Conceptul de arhitectura a urmarit integrarea elementelor de cadru antropic intr-o maniera organica in cadrul natural avand ca obiectiv final o compozitie unitara. Dominantele cadrului natural sunt skyline-ul unduit specific depresiunii intracarpatice iar pe alta parte, albia modelata a raului Olt.
Astfel a fost propus un curs artificial de apa, cu conotatii simbolice, care isi are sorgintea intr-o fantana arteziana incorporata volumetric in solutia de arhitectura. Cursul de apa se revarsa, in final, intr-un bazin de apa situat central in cadrul amenajarilor peisagistice ale parcului. Compozitia scenografica presupune o succesiune de planuri care ierarhizeaza perspectiva in profunzime, in prim plan fiind situate amenajarile peisagistice ale parcului, in plan secund Raul Olt, iar in fundal localitatea Sancraieni. In aceasta ordine de idei, terenul natural a fost reconfigurat pentru a obtine un amfiteatru, orientat catre albia Oltului care sa constituie un pretext pentru amenajarea in scop de loisir a gradenelor astfel rezultate. Amenajarile peisagistice sunt concepute cu perspective care converg catre centrul de interes constituit de estrada si de luciul de apa care o bordeaza. Acest centru al compozitiei este accentuat de verticala implicita a balonului cu aer cald, care prin forma sa constituie un simbol al picaturii de apa. Aceasta instalatie are rolul de a fi, pe de o parte, un punct de atractie pentru vizitatori, categoria de adresabilitate, vizata in mod special, fiind cea a elevilor care isi vor putea desfasura orele de educatie ecologica intr-un cadru non formal, iar pe de alta parte, instalatia propusa are rol in promovarea brand-ului fiind usor reperabila de pe drumul european E578.