Share

Scoala Verde Rediu

Scoala Verde Rediu

Aspecte Educationale

Educatie” este cuvantul cheie care a stat la baza conceptului, iar in aceasta privinta putem afirma ca arhitectura, prin dublul sau rol informativ si formativ, contribuie atat direct cat si indirect la  la procesul de educatie.In aceasta ordine de idei, obiectul de arhitectura conține în el înseși o funcție de comunicare socială, transmitand, prin mijloace de limbaj specific, un mesaj cu caracter cultural-educativ, a carui cheie de interpretare este usor accesibila elevilor scolii, acestia constituind principala categoria de adresabilitate.

Cu atat mai mult, un edificiu cu functiune de  învățământ, prin caracterul sau de reprezentativitate constituie un reper estetic si un model de imagine pentru o astfel de institutie. Deasemeni, o buna calitate a proiectului de arhitectura susține procesul de învățare, prin integrarea unor spații care facilitează actul didactic, colaborarea și descoperirea activă. Astfel, arhitectura nu doar oferă un cadru fizic pentru activitățile educaționale, ci devine un instrument pedagogic ce promovează o atitudine deschisă, creativă și inovatoare față de cunoaștere.

Totodata, proiectul a fost realizat plecand de la considerentul ca arhitectul are o mare responsabilitate fata de comunitate, avand in vedere resursele materiale alocate, permanenta indelungata a constructiei si implicit, tinand cont de impactul pe care il are cadrul construit asupra calitatii vietii.

Conceptul a avut ca premiza imaginarea unor scenarii de viata cotidiana proprii unei comunitati scolare, urmarindu-se , mai mult decat crearea unui edificiu, idearea modului de viata care anima acest edificiu. In aceasta ordine de idei, a fost proiectat un cadru, cat mai putin limitativ,  propice actului educational dar si activitatilor non formale, recreative si ludice, menit sa contribuie la dezvoltarea armonioasa intelectuala si emotionala a celor 300 copii care isi vor petrece o buna parte din copilarie in aceasta scoala.

Asadar, s-a avut in vedere crearea unui cadru propice dezvoltarii abilitatilor de relationare, urmarind incurajarea unui comportament prosocial, in spiritul diversitatii si incluziunii. In acest sens, un exemplu concret il constituie eliminarea barierelor arhitectonice prin prevederea lifturilor si a rampelor pentru dizabilii locomotori, a grupurilor sanitare dedicate, s-a tinut cont totodata signalistica tactila in limbaj braille precum si gradinile senzoriale pentru nevazatori integrate in amenajarile peisagisticeale ale parcului aferent scolii.

 

Prin urmare, daca un edificiu este organizat logic din punct de vedere functional si bine valorizat din punct de vedere estetic, atunci utilizatorii vor incerca sa fie la inaltimea standardurilor respective, iar cultivarea acestui comportament, pe termen lung se va transpune intr-un mod de viata conform normelor civismului.

Astfel, o scoala bine conceputa va oferi, prin ea insasi, repere estetice si morale adecvate, educand la modul general.

 

Aspecte ale Esteticii

Arhitectura are un impact semnificativ asupra educației simțului estetic, deoarece spațiile în care trăim și învățăm ne modelează percepția asupra armoniei, proporțiilor și frumuseții. In aceasta ordine de idei, s-a urmarit crearea unui raport echilibrat între funcționalitate și expresivitate artistică, plecand de la considerentul ca un mediu spatial-volumetric bine gândit poate stimula creativitatea și sensibilitatea artistică. Conceptul acestei școli urmareste cultivarea gustului pentru frumos al elevilor, oferind intr-un mod usor accesibil, repere estetice de rafinament și coerență stilistică, necesare pentru aprecierea formelor, culorilor și texturilor. Desfasurarea actului didactic in cadrul unor spații armonioase și corect proporționate ajută la o mai buna înțelegere a plus-valorii conferite de arhitectura, iar acest lucru se va reflecta ulterior în felul în care copiii de astazi – adultii de maine vor percepe și decodifica valoarea estetica, în diversele ei ipostaze.

 

Conceptul promoveaza o imagine „instagramabila” a unei instituții de învățământ contemporane, ilustrand in forma cea mai elocventa sintagma „arhitectura zilelor noastre”. Astfel, prin valentele estetice propuse, acest proiect, mizează pe un proces de  educare prin puterea exemplului, categoria de adresabilitate fiind in acest caz, intreaga comunitatea locala, nu doar elevii scolii.

 

 

Aspecte Socio-psihologice

Arhitectura influențează semnificativ formarea abilităților sociale, deoarece modul în care sunt concepute spațiile poate facilita sau împiedica interacțiunile dintre oameni. Astfel in cadrul proiectului au fost concepute  zone comune deschise și accesibile, precum atriumul, parcul cu amenajările peisagistice, laboratoarele si sălile de clasa, toate acestea fiind menite sa încurajeaze colaborarea, schimbul de idei și construirea de relații interpersonale.

Plecand de la premiza ca arhitectura poate constitui un cadru activ în formarea abilităților sociale, s-a urmarit, la proiectarea acestei scoli, crearea unui mediu în care elevii pot învăța prin interacțiune, respect și empatizare, acesta fiind o cerinta esențiala pentru integrarea armonioasă a copiilor proveniti  din comunități diverse.

Totodata, tinand cont de faptul ca in aceasta instituție educaționala isi vor desfasura activitatea copii apartinand celor trei cicluri de invatamant, s-a urmarit realizarea unui  concept de arhitectura care sa favorizeaze flexibilitatea și mobilitatea între diferitele grupe de varsta, contribuind, in acest mod, la dezvoltarea abilităților de comunicare, cooperare și rezolvare a conflictelor. Astfel, prin proiect au fost prevazute 12 sali de clasa dispuse pe doua niveluri, parterul urmand a fi alocat claselor de ciclu primar, etajul claselor de ciclu liceal, iar clasele de ciclu gimnazial urmand a fi distribuite, astfel incat, diferentele de varsta, pe acelasi nivel, sa fie cat mai mici. Deasemeni, au fost prevazute prin proiect trei laboratoare de specialitate cu dotari specifice  si o sera, elevii scolii  urmand a beneficia de aceste spatii, prin rotatie, in functie de orar.

Arhitectura joacă un rol important în educația în spiritul diversității și incluziunii, deoarece, spațiile corespunzător proiectate pot facilita interacțiunea, accesibilitatea și respectul pentru diferențe. Deasemeni, arhitectura nu modelează doar spațiul fizic, modeleaza, totodata, mentalitatea și comportamentul utilizatorilor, contribuind la formarea unei societăți mai deschise și echitabile.

 

In aceasta ordine de idei, scoala a fost conceputa sa integreze dotari care sa asigure accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități si sa transmita astfel un mesaj privitor la egalitate și acceptarea diversitatii. Totodata, avand in vedere faptul ca este o institutie destinata educației publice, a fost proiectata astfel incat sa asigure un mediu incluziv, menit sa creeaze oportunități pentru întâlniri între copii de varste diferite si provenind din medii diferite sa încurajează empatia, colaborarea și aprecierea diversității. Iar in acest scop au fost prevazute spațiile comune pentru loisir, recreatie care să predispună la comunicare și interacțiune socială.  Astfel a fost creat în cadrul proiectului un spatiu amplu, situat central, cu functionalitate  polivalenta, destinat diverselor activități socio-culturale specifice unei scoli. Totodata, acest atrium, prin modul său de configurare și prin faptul că se dezvoltă pe două nivele a fost menit să faciliteaze comunicarea vizuală între diversele zone de interes și să ajute la o bună orientare în spațiu.Arhitectura are un impact semnificativ asupra educației în spiritul ludic, influențând modul în care oamenii interacționează cu spațiul și stimulează creativitatea prin joc.

 

Clădirile și spațiile proiectate cu elemente specifice ludicului  – forme neconvenționale, culori vibrante, structuri interactive, spatiile si zonele versatile, creează un mediu care încurajează curiozitatea experimentarea care și  invita la explorare. Amenajarile exterioare au fost concepute astfel incat sa cultive a spiritului ludic, jocul fiind privit nu doar ca un mod de recreere ci si ca un mijloc de educare,  prin care sa se formeze abilitatile sociale de relationare.

Astfel, parcul obtinut prin recuperarea și integrarea unui spațiu rezidual de formă triunghiulară, a fost amenajat sub forma unui gecko, din considerentul ca o reprezentare figurativă, zoomorfă va fi ușor de decodificat atât de la inaltimea ferestrelor cât și printr-o parcurgere la pas a parcului.

 

La conceperea proiectului s-a tinut cont de scara copilului si de faptul ca perceptia spaţiilor copilăriei este variabilă în timp. Modul de raportare al copilului la spaţiu variază in functie de dimensiunile şi proporţiile sale, acestea fiind intr-o permanenta evolutie pana copilul atinge talia adultă. Acelaşi lucru este valabil şi pentru comportamentul său, pentru felul de a-şi conceptualiza  spaţiul  şi  mediul său înconjurător, aceste aspecte fiind, deasemeni, intr-un permanent proces evolutiv. Prin urmare, scara copilului în raport cu mediul înconjurător nu e numai cea a corpului său, a dimensiunilor şi proporţiilor proprii, dar şi cea a percepţiei spaţiului, a dezvoltării personalităţii şi sistemului său relaţional, a percepţiei concretului şi a capacitaţii sale de abstractizare. Astfel, in proiect s-a avut in vedere corecta dimensionare a treptelor si a gradenelor, distante cat mai scurte de la salile de clasa pana la grupurile sanitare, obiecte sanitare si intrerupatoare amplasate la inaltimi adecvate,  pardoseli aderente, finisaje cu texturi placute si cu ocromatica vie,  accesul facil la parcul de joaca si la terenul de sport, dotarea cu mobilier scolar ergonomic si reglabil.

Arhitectura influențează profund educația în spiritul ordinii, logicii și coerenței, deoarece spațiile bine structurate stimulează gândirea organizată și claritatea mentală. Proiectul propune o școala cu o schemă funcțională logică, unde fiecare spatiu are o functiune clara și o relație coerentă cu întregul, pentru a asigura astfel, un mediu care să încurajeaze disciplina și eficiența. Totodata, spațiile compartimentate modular și fluxurile bine definite sunt menite ofere utilizatorilor un sentiment de stabilitate și siguranță. La proiectarea acestei școli, s-a mizat pe faptul ca o organizare spatial-volumetrica clara și ordonata poate îmbunătăți concentrarea și procesul de învățare, demonstrând premiza ca arhitectura, prin ea însăși, contribuie la educarea unei gândiri structurate și a unei abordări raționale a problemelor.

 

Aspecte ale Eco-sustenabilitatii

Plecand de la premiza ca arhitectura joacă un rol important în ceea ce priveste eco-sustenabilitatea, s-a dorit realizarea unui proiect care sa prevada utilizarea materialelor reciclabile, a materialelor eco-friendly, a surselor de energie regenerabilă și a tehnicilor de construcție eficiente din punct de vedere energetic, astfel incat sa poata constitui un exempu de buna practica in proiectarea de arhitectura.

 

 

 

Scoala Verde a fost proiectata in conformitate cu principiile de dezvoltare durabila, tinandu-se cont de utilizarea materialelor regenerabile, de integrarea surselor de energie verde și de optimizarea eficienței energetice cu ajutorul tehnologiei BMS, propunandu-si astfel, sa devina un exemplu concret de proiectare responsabila față de mediu.

Astfel, prin implementarea  principiilor sustenabilitatii  la proiectarea acestei școli, s-a urmarit reducerea impactului asupra mediului, totodata, acest exemplu poate contribui  și la educarea utilizatorilor cu privire la responsabilitatea față de gestionarea eficienta a resurselor și reducerea deșeurilor.

Demn de mentionat este faptul ca mai mult de 50%? din totalul de energie necesar pentru buna desfasurare a activitatilor in institutia de invatamant, provine din surse regenerabile de energie. Mai exact, energia neconventionala este generata de instalatii precum panourile fotovoltaice si pompele de caldura. In acest sens a fost intocmit un studiu NZEB, care, in baza calculelor de eficienta energetice , certifica faptul ca aceasta scoala nu este verde in sens propriu ci mai ales in sens figurat.

In sinteza, scolile proiectate sustenabil nu doar reduc impactul asupra mediului, dar și educă, totodata, generațiile viitoare prin experiență directă, demonstrând cum un proiect inteligent poate creea un echilibru între nevoile umane și protecția resurselor naturale. Arhitectura nu este doar un spațiu pentru actul didactic ci și un instrument pedagogic care formează o mentalitate ecologică în rândul utilizatorilor săi.

In vederea asigurarii unui cadru optim pentru desfasurarea educartiei ecologice si totodata pentru formarea abilitatilor si deprinderilor prin activitati practice, au fost prevazute spatii dedicate precum  laboratoare, sere, gradini cu legume si amenajari peisagistice.

Astfel, in scoala, a fost conceput un laborator pentru studiul științelor vieții. Mai precis este vorba despre o seră adaptată la cerințele unui spațiu didactic, acesta beneficiind de dotări precum rezervoare pentru stocarea apei pluviale, bancuri de lucru, bazine pentru sistemul aquaponic și rafturi pentru creearea materialului săditor. În seră se va produce material săditor, din semințe puse la germinat, aceasta constituind o primă etapă din procesul de cultivare a plantelor, urmând ca mai apoi răsadurile să fie sădite în grădina școlii, îngrijite, iar în final, recoltate. Astfel, elevii vor învăța procesul de cultivare a plantelor și vor avea satisfacția de a consuma legume din producția proprie.

În același spirit al arhitecturii biofile a fost amenajată și circulația verticală aferentă atriumului, fiind practic o seră dezvoltata pe verticală, care, nu are doar rol ornamental, ci contribuie totodata la oxigenarea spatiului si controlul umiditatii aerului, asigurarand astfel un mediu ambiental placut.

Deasemeni, pentru a educa in spiritul administrarii responsabile a resurselor si pentru insusirea comportamentelor sustenabile, de catre noua generație, au fost prevazute dotari pentru colectarea diferentiata a deseurilor,  acordand atentie deosebita utilizarii deseurilor organice in cadrul activitatilor de educatie ecologica. In aceeasi ordine de idei au fost prevazute instalatii si rezervoare pentru colectarea apelelor pluviale, astfel incat aceasta resursa sa poata fi folosita atunci cand este necesar pentru irigarea gradinii si a spatiilor verzi.

 

Scoala Verde este amplasata intr-un cadru natural particular, fatada principala cu accesul  si preau-couvert’ul , precum si atriumul fiind orientate catre nord in relatie cu padurea Marzesti.

Deasemeni, laboratorul pentru științele vieții se dezvoltată longitudinal, cu vitraje ample orientate catre nord, menite să asigure o bună iluminare naturală, mizadu-se, totodata, pe o vizibilitate panoramica spre pădurea de la Mârzești.

Pădurea și pajiștile de la Mârzești reprezintă o zonă acoperită cu pajiști stepice și pădure de silvostepă eurosiberiană, pe o suprafață de 200 hectare, fiind declarată  arie naturală protejată a siturilor de importanță comunitară, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România.

Totodata, salile de clasa beneficiaza de o orientare cardinala favorabila, catre sud-est, asigurand astfel o buna iluminare naturala pe tot parcursul anului, ferrite fiind, de zgomotul strazii, de zgomotul parcului de joaca sau al terenului de sport. In aceeasi ordine de idei, in proiect, au fost prevazute tavane fonoabsorbante pentru o asigura o buna acustica a salilor de clasa si a laboratoarelor.

 

 

 

Aspecte Tehnico-utilitare

Subsolul tehnic include un canevou în care sunt prevăzute toate instalațiile astfel încât să se poată asigura o mentenanță facilă. Practic, rețelele de apă curentă, canalizarea,  instalațiile de ventilație, instalatiile de colectare a apelor pluviale sunt prevăzute în aceasta galeria edilitară, care străbate clădirea, organizand intr-un mod centralizat distributia acestor instalații. Centralele de ventilație sunt amplasate la subsol în spatii dedicate, amenajate sub forma unor curți engleze astfel încât să impacteze vizual cât mai puțin și să nu perturbe acustic activitatile din scoala. Aceleași curți engleze asigură, totodată, iluminatul natural al spațiilor tehnice de la subsolul clădirii, astfel încât să nu existe niciun spațiu proiectat, in întreaga clădire, care sa nu beneficieze de ventilare și iluminat natural. Deasameni la acelasi nivel au fost prevazute rezervoarele destinate colectarii apelor pluviale, în scopul asigurarii apei necesare pentru irigărea serei , a gradinii și a amenajărilor peisagistice.